Ultima zi de inscriere pentru cei care doresc să voteze în străinătate la alegerile prezidenţiale

Foto: votstrainatate.ro

Astăzi este ultima zi în care cetăţenii care vor să voteze în străinătate la prezidenţiale se pot înregistra pe www.votstrainatate.ro.

Potrivit www.votstrainatate.ro, până acum s-au primit aproximativ 30141 de cereri pentru votul la secţia de votare şi circa 31850 de solicitări pentru vot prin corespondenţă.

Prin înregistrarea ca alegător în străinătate la o secție de votare, cetățeanul român cu drept de vot care se va afla în străinătate în ziua votării, indiferent de motiv, solicită organizarea unei secții de votare în localitatea și statul unde vrea să voteze.

Trebuie ținut cont de faptul că prin completarea chestionarului, cetățeanul român își exprimă dorința să voteze în străinătate la alegerile pentru Președintele României din 10 și 24 noiembrie 2019, urmând să fie RADIAT pentru acest scrutin din lista electorală permanentă din România și înscris în lista electorală permanentă din străinătate.

Prin înregistrarea ca alegător prin corespondență, cetățeanul român cu drept de vot, care locuiește în străinătate și deține documente valabile de ședere din partea statului respectiv, solicită transmiterea prin poștă a documentelor de vot la adresa sa de corespondență.

Completarea chestionarului exprimă dorința cetățeanului român de a vota prin corespondență la alegerile pentru Președintele României din 10 și 24 noiembrie 2019, urmând să fie RADIAT pentru acest scrutin din lista electorală permanentă din România și înscris în lista electorală permanentă pentru votul prin corespondență.

Pentru exercitarea votului prin corespondenţă trebuie parcurşi mai mulţi paşi, primul fiind înregistrarea, care presupune completarea formularului online de pe portalul www.votstrainatate.ro cu opţiunea pentru votul prin corespondenţă. La acest formular trebuie anexată copia scanată sau fotografia actului de identitate şi copia documentului care dovedeşte dreptul de şedere, eliberat de autorităţile străine.

Poşta Română transmite alegătorului următoarele documente necesare exercitării votului prin corespondenţă: două plicuri exterioare, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin; două plicuri interioare, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin; două autocolante cu menţiunea “VOTAT”, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin; două certificate de alegător, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin; două buletine de vot prin corespondenţă, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin; instrucţiuni privind exercitarea dreptului de vot; două autocolante cu adresa biroului electoral pentru votul prin corespondenţă din ţară, pe care alegătorul care a optat pentru transmiterea votului prin corespondenţă în ţară îl va aplica pe plicul exterior.

În ceea ce priveşte votarea, pe buletinul de vot se lipeşte autocolantul cu menţiunea “VOTAT” pe patrulaterul cu candidatul preferat; buletinul de vot astfel marcat se introduce în plicul interior, care nu are niciun semn distinctiv, apoi acesta se sigilează; se completează certificatul de alegător, menţionând data şi semnând olograf; se introduce plicul interior şi certificatul de alegător în plicul exterior, care se sigilează.

Alegătorul cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate are trei variante de expediere a plicului exterior sigilat care conţine votul său: îl trimite în ţară, depunând plicul la orice oficiu poştal ori în orice cutie poştală a statului-gazdă; îl depune la orice operator de curierat sau îl poate transmite la sediul misiunii diplomatice sau al oficiului consular din statul-gazdă, după caz, pe cheltuiala sa; îl poate depune personal la sediul misiunii diplomatice sau al oficiului consular din ţara gazdă după caz.

“Termen limită de înregistrare (pe www.votstrainatate.ro – n.r.) este 11 septembrie şi avem la acest moment, aşteptăm toate avizele, toate semnăturile, astfel încât să promovăm o ordonanţă de urgenţă care să clarifice unele aspecte pentru organizarea procesului de votare în străinătate, dar şi extinderea termenului de la 11 până la 15 septembrie inclusiv, cu speranţa că după 1 septembrie va creşte numărul cererilor de înregistrare, pe baza informaţiilor pe care le avem că cetăţenii ar fi fost în luna august în concediu în România”, declara preşedintele AEP, Constantin-Florin Mituleţu-Buică, pe 2 septembrie, conform agerpres.ro.