Consiliul Concurenţei a lansat platforma ”Monitorul preţurilor la alimente”

Foto: agerpres

Consiliul Concurenţei a lansat astăzi platforma ”Monitorul preţurilor la alimente”.  Aceasta este un sistem care  ajuta mult la  compararea a peste 30.000 de produse din 1.700 de magazine din întreaga ţară și are scopul de a întări competiţia pe această piaţă şi a ieftini alimentele din magazinele  considerate cele mai scumpe, conform Agerpres.

“Când am o listă de cumpărături, pot cu uşurinţă compara preţurile, fără să merg din magazin în magazin. O fac mai uşor, de pe telefon sau computer. Pe oameni îi interesează preţurile cele mai mici şi această transparenţă în piaţă va obliga magazinele care au preţuri mai mari să le reducă, să coboare spre nivelul preţurilor mai mici, astfel facem concurenţa să acţioneze mai repede şi mai bine. Urmărim convergenţa preţurilor spre nivelul cel mai scăzut”, a afirmat preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, la evenimentul de lansare a platformei.

Astfel Consiliul Concurenţei  va monitoriza prețurile si va face informări periodice.

De asemenea Bogdan Chirițoiu a mai spus:“Este o primă etapă la nivel naţional. Platforma va putea fi îmbunătăţită în timp. Dacă lanţurile mai mici vor fi interesate, vor putea şi ele să fie integrate în platformă“.

Dacă informaţiile din aplicaţie sunt greșite, consumatorii sunt încurajați să sesizeze  eventualele situații la Consiliul Concurenţei sau Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.

“Nu putem exclude aceste probleme. O să lucrăm cu magazinele, dacă informaţiile sunt greşite. Am cooperat până acum foarte bine cu marile lanţuri de magazine, dar avem şi un plan B, putem aplica sancţiuni dacă informaţiile nu sunt corecte. Începem cu vorba bună, dar avem tot timpul şi bâta. (…) Interesul companiilor este să coopereze cu noi”, a subliniat oficialul Concurenţei.

Aceasta aplicație a fost lansată ca urmare a faptului că legislația europeană obligă autorităţile statelor membre  să lanseze sisteme prin care se pot compara prețuri pe diverse piețe.

Pe de altă parte,  președintele ANPC, Horia Constantinescu, îi îndeamnă pe consumatori să fie atenți  și la  calitatea produselor, nu numai la prețul lor. El a mai declarat: “Salut această iniţiativă, cu rezerva că vorbim de o informare sub sancţiunea de a nu fi completă şi corectă. Spun acest lucru pentru că nu rareori ieftin a fost dovedit ca fiind noul scump, exemple fiind fructele tratate cu substanţe care nu sunt neapărat cele mai sănătoase sau produse ieftine care imită produsele lactate. Consumatorii să nu aleagă doar preţul, ci şi calitatea, termenul de garanţie şi modalităţile de procesare”.

Consiliul Concurenţei a lansat pe 1 iulie 2019 platforma “Monitorul Preţurilor pentru Carburanţi”, care conţine informaţii despre tarifele practicate în marile lanţuri de benzinării din România.  Încă din decembrie 2018, Consiliul Concurenţei a încheiat un contract  în valoare de 1,42 milioane de lei, cu firma Maguay pentru a realiza aplicația, atât cea pentru carburanți, cât și pentru alimente.