5 produse de unică folosiță vor trebui eliminate

Astăzi 9 iulie,  retailerul Carrefour Romania a lansat un program-pilot intitulat “Punem pret pe plastic”, prin intermediul căruia clienții pot duce la hypermarket o sticlă PET, iar în schimb pot achiziționa legume sau fructe produse în Romania. Programul se va derula în perioada 9 – 14 iulie 2019, numai în magazinul Carrefour Baneasa.

În același timp, retailerul a anunțat și demararea unui nou concept prin care cumpărătorii care își doresc produse vrac de la secțiunea de Gastronomie, pot veni în magazin cu propriul recipient pentru a-l umple. Scopul initiațivei este acela de a diminua consumul de recipiente din plastic de unică folosință.

Problema eliminării plasticului este una cunoscută și intens dezbătută.  Consiliul Uniunii Europene a adoptat, în data de 21 mai anul acesta, o Directivă care introduce noi restricții pentru anumite materiale plastice de unică folosință. Aceasta are scopul de a reduce deșeurile marine din plastic.

În cadrul  conferinței, Gabriela Gavrilescu a declarat:  “Ministerul Mediului pe care îl conduc a reușit să scoată de pe piața pungile de plastic, acelea pe care le vedem de cele mai multe ori pe căile publice, în parcuri, în albia râurilor etc. În același timp, să nu uităm că deja avem aprobată o Directivă europeana pe plastic, care trebuie aplicata in timp de doi ani. Avem suficient timp, dar trebuie sa o facem mult mai rapid, asa cum am facut și cu scoaterea de pe piața a pungilor subțiri. Trebuie să scoatem de pe piata și cele cinci produse de unică folosința (farfuriile, tacâmurile, paiele, bețele pentru baloane și bețisoarele pentru urechi, n.r.), dar nu putem face asta singuri, ca autorități de mediu. Esențial este un lucru: plasticul poate să fie reciclabil, valorificat. De asemenea, trebuie să știm unde să-l depozităm, astfel încât cei care au în atribuții contractuale ridicarea acestui deșeu sa o facă pe baza legii” conform unui comunicat business24.ro.

Ministrul a spus, totodată, că fiecare personă este responsabilă de a curăța natura de plasticuri și de asemenea,  este importantă colectarea, reciclarea și revalorificarea plasticului.

“Vorbim despre plastic și trebuie, în schimb, să vedem ce știm despre plastic, de cum poluează plasticul și ce trebuie să facem fiecare dintre noi ca să sortăm cum trebuie plasticul, să colectăm separat, deci, implicit, sa reciclăm și să valorificăm. Plasticul are valoare, dar haideți să vedem are numai valoare pozitiva sau nu cumva și o valoare negativă? Valoare negativa este cea care ne deranjează atunci când vedem cum se distruge biodiversitatea, nu numai din România, cum vedem că albia râurilor este plină de PET-uri ai căror proprietari noi suntem, pentru că noi îl producem. Trebuie să ne gândim cât plătim noi pentru a curața natura de aceste plasticuri. Să vedem, în schimb, și valoarea pozitivă care începe inclusiv azi, aici, la Carrefour. Totul a început și acum un an, cand Carrefour introducea pentru prima dată în România punga biodegradabilă. Ce facem azi, aici, acum? Dam un PET și primim un fruct sau o legumă care este produsă în Romania. Uitați-vă cum câstigam de două ori. Astfel, protejam sănătatea noastră, familia și, nu în ultimul rând, natura”, a spus Gavrilescu.

Directiva privind materialele plastice de unica folosinta  stabileste norme mai stricte pentru acele tipuri de produse și de ambalaje care se află printre primele zece articole poluante ca frecvența a apariției pe plajele europene. Noile norme interzic utilizarea anumitor produse din plastic de unica folosință pentru care există alternative.

Produsele din plastic de unică folosință sunt fabricate integral sau parțial din materiale plastice și, de regulă, sunt destinate a fi utilizate doar o dată sau pentru o perioadă scurtă înainte sa fie aruncate. Conform noilor norme, până în 2021 vor fi interzise, printre produsele din plastic de unică folosință: farfuriile, tacâmurile, paiele, bețele pentru baloane și bețisoarele pentru urechi.